Kiedy czeka nas naprawa silnika i co do tego doprowadziło?

 


Silnik to serce każdego samochodu, które zapewnia mu odpowiednią moc i prędkość. Jednakże wraz z upływem czasu i przebiegiem, może ulec zużyciu i wymagać naprawy lub wymiany. Informacja o konieczności remontu silnika to jedna z tych, których posiadacze pojazdów woleliby nigdy nie usłyszeć, ze względu na wiążące się z tym koszty i kłopoty. Wielu kierowców zadaje sobie pytanie, czy warto przeprowadzać kapitalny remont silnika, czy lepiej go wymienić. Odpowiedź na to pytanie zależy od wielu czynników, takich jak koszty naprawy, stan techniczny samochodu oraz indywidualne preferencje kierowcy. W niniejszym artykule postaramy się przybliżyć, co może się stać, gdy użyjemy złego oleju w silniku samochodowym, jakie są najczęstsze przyczyny i objawy awarii silnika, jak przebiega kapitalny remont silnika Kraków i kiedy jest on opłacalny, a także dlaczego warto powierzyć wymianę oleju profesjonalnemu serwisowi motoryzacyjnemu.


Co może się stać, gdy użyjemy złego oleju w silniku samochodowym?

Olej silnikowy to nie tylko płyn, który smaruje ruchome części silnika, ale także spełnia wiele innych ważnych funkcji, takich jak chłodzenie, oczyszczanie, uszczelnianie czy tłumienie drgań. Dlatego wybór odpowiedniego oleju silnikowego jest kluczowy dla prawidłowego działania i trwałości silnika. Niestety, nie każdy kierowca zdaje sobie sprawę z tego, jakie mogą być skutki złego doboru oleju lub jego zaniedbania. Zły dobór oleju silnikowego może mieć poważne konsekwencje dla pracy i trwałości silnika. Niektóre z nich to:


Zwiększone zużycie paliwa i części - olej o zbyt wysokiej lepkości zwiększa opory toczenia i obciążenie silnika, co prowadzi do większego spalania paliwa i szybszego ścierania się części. Olej o zbyt niskiej lepkości nie zapewnia odpowiedniego smarowania i uszczelniania, co również przyczynia się do większego zużycia paliwa i części.

Zmniejszona moc i osiągi - olej o zbyt wysokiej lepkości ogranicza dopływ oleju do ważnych elementów silnika, co obniża jego moc i osiągi. Olej o zbyt niskiej lepkości nie zapewnia odpowiedniej ochrony przed wysokimi temperaturami i ciśnieniami, co również wpływa negatywnie na moc i osiągi silnika.

Uszkodzenie lub zatarcie silnika - olej o zbyt wysokiej lepkości może doprowadzić do zablokowania lub pęknięcia filtra oleju, co spowoduje brak smarowania i zatarcie silnika. Olej o zbyt niskiej lepkości może doprowadzić do utraty ciśnienia oleju, co spowoduje brak smarowania i uszkodzenie silnika. Olej o nieodpowiednim składzie może doprowadzić do zatkania lub uszkodzenia filtra cząstek stałych (DPF), co spowoduje zwiększenie oporów i uszkodzenie silnika.

Utrata gwarancji - olej o nieodpowiednim rodzaju, lepkości, klasie jakości lub przeznaczeniu może być niezgodny z zaleceniami producenta samochodu lub silnika, co może być podstawą do utraty gwarancji na pojazd.

Jakie są najczęstsze przyczyny i objawy awarii silnika?

Awaria silnika to sytuacja, w której silnik przestaje prawidłowo funkcjonować lub zupełnie się zatrzymuje. Awaria silnika Kraków może być spowodowana przez różne czynniki, takie jak:


Zerwanie paska lub łańcucha rozrządu - to jedna z najczęstszych i najgroźniejszych awarii w silnikach samochodowych, która może prowadzić do poważnych uszkodzeń układu napędowego. W momencie zerwania, wałki rozrządu przestają się obracać zgodnie z zaprogramowaną sekwencją, co powoduje zderzenie tłoków z zaworami. Skutkiem tego jest uszkodzenie zaworów, tłoków oraz innych elementów silnika. Objawami zerwania paska lub łańcucha rozrządu są: głośny trzask pod maską, silnik nie odpala lub gaśnie nagle, silnik pracuje nierówno i z dużymi wibracjami, z rury wydechowej wydobywa się biały dym.

Przegrzanie silnika - to sytuacja, w której temperatura silnika przekracza dopuszczalny poziom, co może prowadzić do jego uszkodzenia lub zatarcia. Przegrzanie silnika może być spowodowane przez: niski poziom lub jakość płynu chłodzącego, uszkodzenie termostatu, pompy wody, wentylatora, chłodnicy lub innych elementów układu chłodzenia, zbyt duże obciążenie silnika, zbyt wysoką temperaturę otoczenia, nieszczelność układu chłodzenia. Objawami przegrzania silnika są: zapalenie się kontrolki temperatury, wskazanie wysokiej temperatury na zegarze, silnik pracuje głośniej i traci moc, z rury wydechowej wydobywa się para lub dym, pod maską widać wyciek płynu chłodzącego lub oleju.

Zatarcie silnika - to sytuacja, w której silnik przestaje się obracać z powodu zbyt dużego tarcia lub zbyt małej ilości oleju. Zatarcie silnika Kraków może być spowodowane przez: niski poziom lub jakość oleju silnikowego, uszkodzenie filtra oleju, pompy oleju lub innych elementów układu smarowania, zbyt duże obciążenie silnika, zbyt wysoką temperaturę otoczenia, zanieczyszczenie lub uszkodzenie części silnika. Objawami zatarcia silnika są: zapalenie się kontrolki ciśnienia oleju, silnik nie odpala lub gaśnie nagle, silnik pracuje głośno i z dużymi wibracjami, z rury wydechowej wydobywa się niebieski dym, pod maską widać wyciek oleju.


Warto być świadomym kiedy może nasz czekać remont silnika Kraków, ewentualnie jak on przebiega czy z czym jest bezpośrednio powiązany. 

Komentarze